Panjang Sesebuah Artikel

TIP #7: Panjang Artikel

Kebiasaannya, disebabkan idea anda yang terlalu banyak dan mencurah-curah, anda telah menulis artikel yang sangat panjang. Anda tulis sehingga lapan ke sepuluh mukasurat panjangnya. Wah.. Dah boleh jadi e-book jika anda tulis sebanyak itu! Kesannya jika anda menulis terlalu panjang, pembaca akan merasa sedikit muak dan bosan dengan tulisan anda.

Pada pendapat saya, sebuah artikel biasa hanya perlu mempunyai 200 hingga 1500 patah perkataan dengan beberapa perenggan. Itu sudah cukup memadai dalam penulisan artikel. Jika anda tulis panjang-panjang, saya khuatir direktori artikel tidak menerima artikel anda nanti. Sebagai persiapan untuk tidak merasa susah dalam menulis, tuliskan jumlah patah perkataan artikel anda mengikut cadangan saya ini.     

Jika anda berniat juga untuk menulis dengan panjang, saya cadangkan supaya dipecah-pecahkan artikel anda menjadi sub-sub artikel yang berkaitan. Strateginya begini:

Andaikan tajuk artikel anda adalah ‘5 Tips Dalam Menjaga Hati Pelanggan’. Jadikan artikel ini sebagai artikel utama. Untuk artikel seterusnya, pecahkan artikel utama kepada lima sub artikel. Maksud saya, tip yang pertama dijadikan satu artikel, tip yang kedua dijadikan satu artikel, dan tip yang ketiga, keempat dan kelima juga dijadikan artikel yang lain.

Rujuk gambar rajah di bawah untuk lebih pemahaman: