David Ogilvy adalah tok guru dalam bidang pengiklanan moden (modern advertising).
Beliau dan organisasinya telah membantu ramai pemilik bisnes, untuk hasilkan iklan-iklan yang memperoleh pulangan tinggi dari 2 sudut:
- Perhatian.
- Jualan.
Antara elemen yang buat iklan kita itu berkesan atau tidak, adalah tajuk yang ditulis.
Atau lebih mesra dikenali sebagai headline.
2 Perkataan yang membantu jualan ebook.
Berdasarkan pengalaman Ogilvy menulis headline, terdapat dua kategori perkataan yang buatkan pelanggan teruja untuk baca dan bertindak.
Dua perkataan itu adalah:
- Percuma (Free).
- Baru / Terkini (New).
Kedua-dua perkataan ini sudah berkali-kali diuji David Ogilvy.
Berdasarkan analisis beliau, dua perkataan ini melibatkan fitrah emosi manusia biasa.
- Manusia suka pada barang percuma.
- Manusia juga suka pada benda-benda baru.
Bagaimana menulis 10 perkataan yang BOLEH DAPAT PERHATIAN PELANGGAN?
Belajar menulis ayat headline yang berpengaruh.
"90% iklan rugi kerana headline mereka tidak menepati citarasa pelanggan." - David Ogilvy.
"90% iklan rugi kerana headline mereka tidak menepati citarasa pelanggan." - David Ogilvy.