Dalam bisnes, positioning sangat penting. Sukar untuk bisnes bertahan lama atau berkembang, sekiranya nama mereka gagal melekat di dalam kepala pelanggan.
Malah, kajian menjelaskan ia akan memberi kesan negatif terhadap keuntungan bisnes setiap tahun. Noah Kagan (Pengasas AppSumo) mempunyai tip berkesan untuk menyelesaikan masalah ini.
Apa yang bermain dalam fikiran kita?
Apabila sebut nama-nama berikut, jenama bisnes apakah yang bermain dalam fikiran kita?1) Tiket kapal terbang tambang murah.
2) I'm lovin it.
3) Blog perniagaan Internet.
4) Mentor kejayaan dan kekayaan Malaysia.
Mungkin 2 daripada 4 tekaan kita betul dan tepat. Elemen yang cuba ditekankan di sini adalah sangat penting dalam bisnes.
Pelanggan cinta pemimpin.
Mampukah bisnes kita mempunyai daya ingatan yang kuat dalam fikiran pelanggan?Dalam bisnes, sangat penting supaya kita menjadi pemimpin dalam industri (leaders).
Pelanggan hanya boleh ingat 1 perkara sahaja tentang bisnes kita.
Soalan yang akan menentukan duit masuk dalam akaun bank bisnes.
Jawab soalan di bawah,"Aku mahu dikenali sebagai apa?"
Tahu kepada siapa kita mahu dikenali. Kemudian tahu apakah persepsi yang mahu kita bina di hadapan bakal pelanggan sasaran.
Cara buat 1 pelanggan beli, sekurang-kurangnya 3x kali sebulan.
Seorang pelanggan, boleh membeli kepada kita lebih 3x sebulan.Contohnya,
Pelanggan A: Beli produk X (RM50) + Beli produk Y (RM30) + Beli produk Z (RM20).
Bagaimana untuk buat mereka membeli tanpa tertekan atau terpaksa?