Beza pemikiran orang miskin dan orang kaya. Cara kita berfikir terhadap wang banyak mempengaruhi masa hadapan kewangan kita. Oliver Emberton, pengasas Silktide menjelaskan secara terperinci tentang cara berfikir terhadap kewangan.
Tip 1 – Dapat duit, belanja beli utiliti.
Majoriti manusia menggunakan untuk belanja membeli utiliti – Seperti makanan, hiburan dan sebagainya.Tip 2 – Usahawan – Duit beranakkan duit.
Usahawan pula menggunakan duit untuk beranakkan lagi duit mereka.Tip 3 – Tabiat kewangan menentukan masa depan kita.
Perbezaan satu tabiat kewangan akan membezakan seseorang.Tip 4 - Kaya akan terus kaya.
Yang miskin, akan terus miskin. Yang kaya, akan terus kaya. Semua ini dipengaruhi oleh bagaimana kita belanja duit.Tip 5 – Pemenang loteri jatuh muflis kurang 5 tahun.
Pemenang-pemenang loteri yang menang sehingga multi-juta ringgit, mereka akan hilang semua duit itu dalam tempoh kurang 5 tahun.Tip 6 – Mindset loteri adalah mindset miskin kewangan.
Kenapa perkara ini berlaku? Sebab mindset pemenang loteri adalah belanja ke arah utiliti.Tip 7 - Contoh mindset loteri.
Contoh: Beli rumah besar, kereta mewah dan tambah jumlah kredit (pinjaman) untuk beli banyak barang kepuasan diri sementara.Tip 8 - Bagaimana duit boleh buat duit.
Cara berfikir usahawan pula – Apabila dapat duit, penting untuk fikirkan bagaimana duit sedia ada boleh buat lebih banyak duit.Tip 9 - Kisah bakal bilionair yang celik duit.
Semasa kecil, Warren Buffett (Bilionair) dan rakannya beli mesin pinball dengan harga $25. Dalam masa beberapa bulan, mereka berjaya jadikan mesin itu sebagai sumber pendapatan mewah.Tip 10 - Boleh tangguhkan kepuasan? Itu luar biasa.
Usahawan berjaya yang luar biasa mampu tangguhkan kepuasan, untuk maksimumkan pulangan.Tip 11 - Bangunkan skil bersifat compounding.
Sentiasa bangunkan skil yang bersifat compounding. Contohnya, menjadi pemimpin dalam organisasi. Skil ini dapat kembangkan duit poket bisnes.Gandakan duit bisnes anda bulan ini 3x daripada biasa.
- Belajar daripada ebook 3 Formula Marketing.
- Digunakan oleh 19,200 cawangan bisnes seluruh dunia.